Thursday, January 10, 2008

HDFM το ψηφιακο ραδιοφωνο της Αμερικης

Notice: this is an article I published last year in Greek about the American digital radio in a greek web site. The theme is also on the page: http://zlgr.multiply.com/reviews/item/27



HDFM – HD radio
Η αντιπρόταση το ψηφιακού ραδιόφωνου στην ΗΠΑ



Το HD radio σχεδιάστηκε σαν μια επέκταση της υπάρχουσας τεχνολογίας ετσι ώστε να είναι απολύτως συμβατή με τα σημερινά ραδιόφωνα AM και FM και να προσφέρει πέρα από την υψηλή ποιότητα ήχου εφάμιλλη με τα CD την ικανότητα να ανθίσταται σε περιπτώσει ανωμαλίας της διάδοσης από ανακλάσεις (πχ σε βουνα όταν πχ χρησιμοποιείται στα αυτοκίνητα το σήματα να ακούγεται πάντα σαν να ήταν δηλ σταθερό )

Αυτή ήταν από την αρχή η φιλοσοφία το HD. Το σχεδιασμό και την μελέτη ανέλαβε η εταιρία Ιbiquity , προϊόν συγχώνευσης των εταιριών Lucent (εταιρία που ασχολείται και με δορυφορικά συστήματα εκπομπής ) και της Westinghouse

Οι περισσότεροι μεταφράζουν τον όρο HD σε High Definition. Αντίθετα η εταιρία Ibiquity επεξηγεί ότι το HD σημαίνει hybrid digital (υβριδικό ψηφιακό )

Μετά από λεπτομερείς μελέτες της επιτροπής ράδιο συστημάτων ( NRSC) και τη ένωσης ραδιοτηλεοπτικών σταθμών (NAB) το αμερικανικό ΕΣΡ (FCC) ενέκρινε την χρησιμοποίηση του συστήματος από το ραδιοφωνικό δίκτυο το 2002 . Περισσότερες πληροφορίες παρακάτω

Τα βασικα (τεχνική ορολογια!! )



Δειγματοληψία


Χρησιμοποιείται το codec (κωδικοποιητης – αποκωδικοποιητης) HDC . to codec αυτό είναι προϊόν συνεργασίας της Ibiquity και της Coding Technologies. γνωστής από τα MP3 SBR (spectral band replicator ).
Το codec αυτό στηρίζεται στην παραπάνω τεχνολογία. Η τεχνική SΒR προσφέρει την ιδία πιστότητα ήχου με τα ‘συμβατικά’ ΜΡ3 στην μισή δειγματοληψία.
Σαν παράδειγμα ένα μουσικό κομμάτι 5 λεπτών σε MP3 στα 128kb έχει μέγεθος περίπου 5 ΜΒ , με την προσαρμογή σε SBR στα 64kb έχει μόνο 2.5 ΜΒ και έχει την ίδια ποιότητα ηχου

Σημ Το νέο διεθνές πρότυπο του DRM προχωρά σήμερα ακόμη πιο πέρα. Από το 2005 κατάργησαν το ΜΡ3 και προχώρησαν στο AAC Plus , μια μορφη του προτύπου MP4 χρησιμοποιώντας ακόμη πιο συμπιεστικά πρωτόκολλα που φτάνουν τα 32 κ


Διαμόρφωση
Όπως και τα το DRM (Digital Radio Mondiale – το σύστημα που σε μερικα χρονια θα αντικαταστήσει την ραδιοφωνία ) έτσι και το HD radio χρησιμοποιούν την διαμόρφωση COFDM ένα πολυκάναλο σύστημα ‘με κανάλια χαμηλής ταχύτητας που απέχουν σε ίσες συχνοτικές αποστάσεις μεταξύ τους’

Η διαμόρφωση αυτή ήδη χρησιμοποιείται εκτός από τα DRM και στα DVB-T και στις γραμμές ADSL !
Όπως θα φανεί παρακάτω τα κανάλια COFDM τοποθετούνται εξωτερικά από το αναλογικό σήμα.



Εκπομπή σε ΑΜ

Η δειγματοληψία στα ΑΜ κατεβαίνει στα 36 kbps για στερεοφωνικό ήχο και 20 kbps για μονοφωνικό.
Μετρήσεις από την Ιbiquity σε συνεργασία με το ραδιοφωνικό σταθμό έδειξαν ότι περιοχή κάλυψης του σήματος ήταν σχεδόν η ιδία με την διαμόρφωση ΑΜ

ΟΙ ιδιες μετρήσεις κατά την Ibiquity πάντα, έδειξαν ότι η ποιότητα είναι εφάμιλλη των FM και στις δυο περιπτώσεις .


Βραδυνη ληψη ΑΜ:

Όπως είναι γνωστο οι εκπομπες στα μεσαια κυματα τηνημερα μεταδιδοινται επιφανειακα ενώ τις βραδυνες ωρες ( συνηθως ετα τις 6 μμ ) η ιονοσφαιρα αντανακλα τα μακρυτρερα σηματα με αποτελεσμα η μπαντα να γεμιζει με σταθμους από πλεον απμακυρσμενες περιοχες – συνηθως μεχρι αποσταση 2500 χλμ
ΟΙ μετρησεις της Ibiquity εδιξαν ότι τα σηματα HD εχουν σχεδον το ιδιο βεληνεκες με το καθαρο ΑΜ


Until further notice, AM stations must restrict IBOC operation to daytime hours. An AM
station with authority to operate between 6 a.m. and local sunrise (pre-sunrise hours) and between local sunset and 6 p.m. (post-sunset hours)5 may operate its hybrid IBOC system during those periods

Στις 20-3 2003 η FCC ζήτησε από τους ραδιοσταθμούς που εκπέμπουν σε IBOC να εκπεμπυν μονο στις πρωινες (daytime) ωρες δηλ μεταξυ 6πμ-6μμ σε ιβρυδικη μορφη DA-03-831A1.pdf


Εκπομπή στα FM

H δειγματοληψία στα FM είναι 64 kbps με μέγιστη στα 96 kbps. Χαμηλώνοντας την δειγματοληψία στα 64 μπορεί να προστεθεί και δεύτερο κανάλι στην ιδια συχνότητα με δειγματοληψία στα 32 kbps

Χρησιμοποιώντας την δειγματοληψία στα 64kb επιτρέπει την δυνατότητα να εκπέμψει και δεύτερο κανάλι στην ίδια συχνότητα με δειγματοληψία 32 kbps.
Κάλυψη και εδώ η κάλυψη με βάση τις παραπάνω μετρήσεις της Ibiquity ήταν οι ίδιες με την κάλυψη με κανονική διαμόρφωση FM
Τα κανάλια COFDM χρησιμοποιούν PSK format



Τροπος εκπομπης


Όπως αναφερει η Ibiquity ο τροπος εκπμπης ειοναι περιπου ομοιος με τον κλασσικο τηε δορυφορικης εκπομης. Να τι γραφουν σχετικα


1. Ο ραδιοφωνικος σταθμος στελενει το αναλογικο και το ψηφιακο σημα μαζι με ένα σημα ψηφακων δεδομενων
2. το ψηφιακοσημα συμπιεςζεται κατά την εκπμπη
3. το σημα εκπεμπεται σπο το στηστημα της κεραιας
4. Οτιδηπποτε ανωμαλιες διαδοσης λοωγω εμποδιων κλπ λογω της δομης του σηματος (COFDM ) αγνειται από τον ψηφιακο ραδιο -δεκτη που εχει την δυνατοητανα ξεχωρισει το πραγματικο σημα και να ξεχωρισει τις παρεμβολες
5. Ο ραδιοωνικος δεκτης λαμβανει το σημα καιαναλγοια αποκωδικοποιηει το αναλογικο η το ψηφιακο σημα



Δομη σηματος

Υβριδικο ΑΜ

fig2jpg




Όπως φαίνεται και στην παραπάνω εικόνα το πρώτο κανάλι βρίσκεται μεταξύ των καναλιών COFDM 54 και 81 με την μέγιστη επιτρεπτή ισχύ gia το πρωτεύον -20db εν σχέση με το φέρον σήμα με βάση τις προδιαγραφές της FCC . Το δεύτερο κανάλι βρίσκεται μεταξύ 27 και 53 και το τρίτο κάτω από το βασικό αναλογικό φάσμα . Και τα δυο κανάλια εκπέμπονται στην πάνω και κάτω πλευρική (είναι συμμετρικά) . Τα κανάλια 1 , 27 και 53 χρησιμοποιούνται για ειδικές υπηρεσίες ελέγχου του IBOC και χρησιμοποιούν διαμόρφωση 16QAM
H διαμόρφωση των πρωτευόντων είναι 64 QAM , των δευτερευόντων 16QAM και των τριτευόντων QPSK . η ισχύς του πρωτεύοντος ειναι σταθερή στα -30 dbC (εν σχέση με το φέρον ) ενώ των δευτερευόντων /τριτευόντων είναι μεταβλητή από -43 dbC και χαμηλότερα
Το παραπάνω δείχνει την λογική του IBOC -in band on channel – σαν υβριδική μορφή εκπομπής .

Η απόσταση μεταξύ των καναλιών OFDM είναι 181.69 Hz

Μια ακομη σημαντικη λεπτομερεια ¨Τα καναλαια της πανω πλευρικης (27-81) εχεουν τις ιδιες πληροφοριες με τηςκατω πλευρικης (-27 με -81) . Για ακομη μεγαλυτερη ασφαλεια των δεδομενων τα καναλια της κατω πλευρικης εχεουν μια καθυστερηση κατά 4.5 δευτερολεπτα. Και αυτό γινετα σε περπιτωση που χαθουν οι πληροφοριες της ανω πλευρικης να χρησιμοποιηθουν οι πληροφοριερς της ακτω πλευρικης

Όπως παρατηρειτε το ευρος του πομπου από το στανταρ που είναι περιπου 10 kHz αυτοματα τριπλασιαζεται ! Γιαυτο οι περισσοτεροι κατακριτες του σηστηματος το κατηγορουν ότι είναι IBAC (in band adjacent channel – εσωφασματικο σε γειτονικο καναλι ) αντι IBOC (εσωφασματικο – εσωκαναλο )




Πληρως ψηφιακο ΑΜ



fig3

Όπως φαίνεται τα πράγματα αλλάζουν . Το πρωτεύον κανάλι ήχου τοποθετείται στην θέση του αναλογικού καναλιού , το δεύτερο κανάλι τοποθετείται στην επάνω πλευρική και το τρίτο κανάλι στην κάτω πλευρική συμμετρικά. Το εύρος είναι συνολικά 20 KΗz
Όλα τα κανάλια OFDM χρησιμοποιούν 64QAM
Επίσης στην σύνθεση των φερόντων προστίθεται και η σύνθεση των υπηρεσιών.(sevice mode ) και αφορά την ανάμιξη των λογικών καναλιών ΜΑ1, ΜΑ2 ΜΑ3 και ΜΑ4 . Τα ΜΑ1/2 αφορούν το υβριδικό σύστημα και τα 3/ 4 το αμιγές ψηφιακό. Τα ΜΑ2 και 4 προσφέρουν μεγαλύτερη έξοδο (throughput ) ρίχνοντας την αντοχή του

FM
Απλό υβριδικό FM


fig4
Όπως φαίνεται εδώ , το υβριδικό ακολουθεί την δομή των AM. Το ψηφιακό μέρος χρησιμοποιεί από 190 κανάλια και στις δυο πλευρικές



Εκτεταμένο υβριδικό FM


fig5

Εδώ το αναλογικό σήμα ‘συμπιέζεται και στον κενό χώρο προστίθεται ένα δεύτερο ψηφιακό κανάλι. Η ισχύς των καναλιών είναι σταθερή στα -45.8 dbC (εν σχέση με το φέρον )




Ψηφιακο FM


fig6

Εδώ όπως φαίνεται τα πράγματα μπερδεύουν ακόμη περισσότερο. ‘Διώχνοντας’ τα αναλογικό κανάλι προστίθεται ‘ανάστροφα’ (εν σχέση με το κανάλι 280) το πρωτεύον και μετά το δευτερεύον αφήνοντας ένα μικρό μέρος με προστασία
Στην περίπτωση αυτή δεν χρησιμοποιείται αναλογικό φέρον , αλλά η ισχύς των πρωτευόντων καναλιών -35.8dbC αναφέρεται σε σχέση με το φέρον. Τα δευτερεύοντα κανάλια έχουν ισχύ -40.8 dbC


Εκπομπη :

Στις 17 Μαρτίου 2004 η FCC έδωσε την άδεια χρήσης ξεχωριστής κεραίας για κάθε διαμόρφωση . Συνεπώς η ισχύς εξόδου είναι μεταβλητή για τα δυο μέρη και δεν χρειάζεται να γίνει μετατροπή στην υπάρχουσα εγκατάσταση
ΟΙ απαιτήσεις όπως καθοριστήκαν από το FCC είναι οι ακόλουθες


  •  Η ψηφιακή εκπομπή πρέπει να χρησιμοποιεί την εφεδρική κεραία
     Η εφεδρική κεραία πρέπει να βρίσκεται το πολύ μεταξύ 3’’(δευτερολεπτου ) από την γεωγραφική θέση της κεραίας αναλογικής εκπομπής
     Το ýψος της εφεδρικής κεραίας πρέπει να είναι μεταξύ 70-100% σε σχεση με της κεραίας αναλογικής εκπομπής

  • Μερικοί . σταθμοί κατηγορηθήκαν ότι ενίσχυσαν το ψηφιακό σήμα με αποτέλεσμα να επηρεάσει την λήψη στα κλασσικά ραδιόφωνα με περισσότερο θόρυβο


    Επιπλέον δυνατότητες

    Όπως είναι προφανές η ψηφιακή ραδιοφωνία προσφέρει νέες δυνατότητες σε σχέση το κλασικό..
    Το σίγουρο είναι ότι η ποιότητα ήχου βελτιώνεται πλησιάζοντας αυτήν των CD , χωρίς παρεμβολές και παράσιτα. Να σημειωθεί ότι η τεχνολογία αυτή σχεδιάστηκε εξ αρχης για να προσφέρει συνεχή ακρόαση στα αυτοκίνητα.

    Πολυκάναλη εκπομπή ¨
    Όπως αναφέρθηκε παραπάνω το HDFM μπορεί να εκπέμψει πολυκάναλα , σε βάρος όμως της ποιότητας του ήχου. ΟΙ πλέον απαιτητικοί ακροατές μπορούν να παραπονεθούν ότι οι προσθετές εκπομπές δημιουργούν ενοχλητικά κενά στον ηχο.

    Έτσι ο οποιοσδήποτε σταθμός μπορεί εκτός από το κανονικό του πρόγραμμα που ακούγεται από το αναλογικό τμήμα και το πρώτο ψηφιακό κανάλι , να εκπέμψει και ένα δεύτερο μουσικό κανάλι πχ με jazz μουσική . Αυτό το κανάλι το ονομάζουν HD2.
    Μπορεί όμως να χρησιμοποιηθεί και τρίτο κανάλι!
    Οποιοσδήποτε σταθμός μπορεί να εκπέμψει πολυκαναλα πειραματικό ζητώντας την άδεια της FCC αλλα από την πρακτική φαίνεται να είναι μιαde facto κατάσταση

    Η NPR (national public radio) είναι ενας από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές του προγράμματος Με την επωνυμία Tomorrows Radio θα προσφέρει πολυκάναλο πρόγραμμα


    Surround sound
    Καθώς τα περισσότερα ηχοσυστήματα προσφέρουν δυνατότητες surround sound σε 5.1 το HD–R είναι το πιο κατάλληλο για να προσφέρει αυτη την δυνατότητα.

    Για την υλοποίηση αυτή υπάρχουν ήδη δυο τεχνολογίες. Η μια προέρχεται από την Fraunhofer τον σχεδιαστή των ΜΡ3 . Μέσα στο 2004 (?) ο οργανισμός παρουσίασε την δομή του surround . Πέρα από την στανταρ δομή του MP3 υπολογίζονται τα άλλα τρία κανάλια με βάση την διαφορά φάσης και διαχωρίζονται από ένα μηχανισμό matrix

    H δεύτερη πρόταση προέρχεται από την εταιρια SRS ,που κατεβάζει την δειγματοληψία σε 80 kb ελευθερώνοντας 16 kbps για την ανάλυση και διαχωρισμό των σημάτων

    Ψηφιακές υπηρεσίες
    Μερικές από τις υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρει το HDR είναι και οι υπηρεσίες που προσφέρονται ήδη από το RDS .

    Τι άλλο προστίθεται¨


    -Πληροφορίες κατά ζήτηση για χρηματιστήριο , ειδήσεις καιρο κτλ
    -Χάρτες ταξιδιών
    -εμπόριο μέσω κινητού τηλεφώνου
    - Διαφημίσεις κατά προτίμηση (στοιχεία από την ibiquity )

    Όλες οι παραπάνω πληροφορίες και άλλες που μπορούν να προστεθούν είναι καθορίζονται από το πρωτόκολλο υπηρεσιών AAS


    ΟΙ υποστηρικτές του
    Πολλοί από τους ακροατές φαίνονται να είναι ιδιαιτέρα ευχαριστημένοι. Σε ένα άρθρο περιοδικού αναφέρεται: « στην μπαντα των AM προσφέρει καλύτερη ποιότητα ήχου ,βαθύτερο μπάσο , περισσότερα πρίμα και καλύτερο διαχωρισμό καναλιών.


    Αλλά και τα Παράπονα
    Και σίγουρα δεν θα μπορούσαν να μην υπάρχουν παράπονα και πολλά μάλιστα .

    Συνεχίζοντας το παραπάνω άρθρο ανάφερε ότι κάτω από δύσκολες συνθήκες ο σταθμός ακούγονταν με κενά , ενώ το ραδιόφωνο γύριζε στην αναλογική ακρόαση που σήμαινε την εμφανή διαφορά στην ποιότητα του ήχου. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις το δευτερεύον κανάλι HD2 δεν ακούγονταν

    Και σε άλλα άρθρα αναφέρονται πανόμοια παράπονα¨ Σε μια μεγάλη πόλη και λόγω του υψηλού θορύβου , πολλοί από τους σταθμούς ακούγονταν με δυσκολία καθώς ο δέκτης γύριζε λειτουργία σε FM και το δεύτερο κανάλι απλά δεν ακούγονταν !

    Επίσης οι φίλοι της κλασσικής ραδιοφωνίας στα ΑΜ (DXers όπου ανήκω και εγώ) παραπονιούνται ότι το ψηφιακό σήμα (με το τριπλάσιο εύρος εν σχeσει με το εύρος των ΑΜ) δημιουργεί ‘θόρυβο’ σε χαμηλά σήματα σε γειτονικές συχνότητες από τους τοπικούς σταθμούς, παρεμποδίζοντας ετσι την λήψη κάποιων μακρινότερων σταθμών. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και με την περίπτωση των DRM στην Ευρωπη

    Όπως όμως παρατηρήθηκε απο ακροατές με συνήθη ραδιόφωνα που ζούσαν σε απομακρυσμένες περιοχές χωρίς ‘βιομηχανικό’ θόρυβο , η ύπαρξη του ψηφιακού σήματος μέσα στο κανάλι ΑΜ δημιουργούσε ένα σχετικό θόρυβο

    Πολλοί φανατικοί οπαδοί των HIFi παρατήρησαν ότι η ποιότητα δεν ήταν η αναμενομένη σαν ποιότητα CD. Και είναι λογικο , καθώς η εκπομπή HD στηρίζεται σε απωλεστική συμπίεση !

    Ενας ακομη dxer σε ένα άρθρο του για το μοντελο αυτοκινήτου JVCC KDSHX900 βρισκόταν σε απόσταση 30 μιλιών από τον τοπικό ραδιοσταθμό σημιωνε : η ληψη στα AM ηταν καλη με σταθερό σήμα , αλλά η λήψη σε HD ήταn μόνο η μισή εν σχέση με την λήψη που είχα σε ΑΜ ! (σημ: άρα χρειάζεται 4 πλασια ισχυ για να εχει σωστό HD σήμα ! )Οποιαδήποτε εξωτερική πηγή ακόμη και η μίζα γύριζε στην λήψη σε αναλογική ! Μετά το απόγευμα τα σήματα που έρχονταν από μακριά έκαναν άχρηστη την λήψη σε HD
    Προσπαθώντας να κάνω λήψη HD σε πιο μακρινούς σταθμούς και μετά από δοκιμή 3 και πλέον ωρών , ο πιο κοντινότερος σε απόσταση 150 μιλιων , το ψηφιακό του σήμα μπορούσε να ακουστεί για μόνο ένα λεπτό
    Και στα FM η κατάσταση δεν ήταν καλύτερη: Παρόλο που ταο σήμα ήταν καλο δεν μπόρεσα να ακούσω σε HD για παραπάνω από ένα λεπτό, μέχρι που κατάφερα να σταματήσω με κάποιο πιο κατάλληλο σημείο


    Επίσης υπήρχαν πολλά παράπονα από το CBC (καναδικό ραδιόφωνο ) και Καναδούς ραδιοερασιτέχνες λόγω ειδικά του μεγάλου φάσματος εκπομπής . Όπως χαρακτηριστικά ανάφεραν το IBOC μοιάζει περισσότερο με IBAC (in band adjacent channel ).Περισσότερα στοιχεία μποpουν να βρεθούν στο site [topazdesigns.com/iboc] McLarnon-Comments-Jun04.pdf
    Στο ιδιο site μπορούν να βρεθούν και πλήρεις προδιαγραφές του της Ibiquity για το IBOC /HD radio. Αυτές οι πληροφορίες αφαιρεθηκαν από την ιστοσελίδα της Ιbiquity το 2006

    Πιθανη αποτυχια του AM IBOC?
    Πολλοί τεχνικοί από ραδιοσταθμούς φαίνεται ότι δεν συμπαθούν το IBOC αλλά φοβούνται να το δηλώσουν με το φόβο μήπως απολυθούν από την δουλειά τους
    Πολλοί του χώρου πιστεύουν οτι το HD Radio για τα ΑΜ δεν φαίνεται νε έχει μέλλον , σε αντίθεση με τα FM .

    Η αλλαγή από την αναλογική ραδιοφωνία σε ψηφιακή αναμένεται να γινει θεωρητικά σε περίπου 5 χρόνια , πρακτικά ομως σε μερικές δεκαετίες…….

    Αρκετοί ραδιοακροατες πιστεύουν ότι το AM IBOC θα αποτύχει πιθανώς λόγω της μη αποδοχής από το κοινό η ακόμη λόγω του υψηλού κόστους ($100.000+ ) σε υποδομή . Αυτό πιθανώς θα αποτρέψει την μετάβαση των μικρών σταθμών στη νέα τεχνολογία , η θα αναγκαστούν να κλείσουν . Και AM IBOC σημάνει κυρίως σταθμους λόγου !

    Σημειώστε ότι στις ΗΠΑ σε αντίθεση με το υπόλοιπο κόσμο οι ραδιοσταθμοί των μεσαίων (AM) αυξάνονται!


    Διαθεση –ραδιοφωνικοι σταθμοι
    Περίπου 600 σταθμοί δηλώσαν συμμετοχή το 2003 στο πρόγραμμα HD radio. Στις 5.6.6 περίπου 820 σταθμοί εξέπεμπαν σε hD , με δικάναλο πρόγραμμα , με σύνολο 2000 να είναι στην λίστα αναμονής . Η HD Radio Alliance , η ομάδα των μεγαλύτερων Ρ/Σ που εκπέμπουν σε HD , ζήτησε οι σταθμοί να εκπέμπουν και με δεύτερο κανάλι με μουσικό πρόγραμμα χωρίς διαφημίσεις για μια περίοδο τουλάχιστον 18 μήνες
    Στις 20.10.06 το νούμερο έφτασε στους 1000 ραδιοσταθμούς
    Το κόστος ενός συστήματος αγγίζει τα $100.000 επιπλέον το ετησιο πάγιο που πληρώνει στην Ibiquity ( συστήματα μετατροπής, πομποί και δεύτερες κεραίες )

    Η πλήρης λίστα σταθμών βρίσκεται στην σελίδα
    http://www.ibiquity.com/hd_radio/hdradio_find_a_station/SA >
    Η Λιστα περιλαμβάνει ¨όνομα σταθμού, συχνότητα είδος εκπομπής , κανάλι HD2 και HD3!!

    Λίστα σταθμών που εκπέμπουν και σε HD2 στα FM αναφέρεται στην σελίδα
    http://www.hdradio.com/hd_digital_radio_format_list.php

    Μι τρίτη λίστα με σταθμούς στα ΑΜ : http://topazdesigns.com/iboc/station-list.html

    Στις 7.5.6 με βάση ερεύνα , οι προτιμήσεις του κοινού ήταν 53% εντνται 37% του IPOD
    http://www.hear2.com/2006/03/hd_radio_prefer.html


    Κατασκευαστές προιοντων
    Η αρχική πρόταση ήταν για την χρήση του το HDR τα αυτοκίνητα.
    Η ΒΜW ήταν η πρώτη που πρόσφερε σαν επιλογή ραδιόφωνα HD για την σειρά μοντέλων 5xx, 6xx και 7xx
    Μέχρι στιγμής υπάρχουν αρκετοί κατασκευαστές δεκτών HD με τιμές που αρχίζουν από $100 .
    Μοντέλα αναφέρονται στην σελίδα:
    http://www.hdradio.com/hdradio_buyers_guide.php με αναφορά σε πια μοντέλα έχουν διαθέσιμο δεύτερο κανάλι HD2 .


    Ενδιαφέρον σε άλλα κράτη ¨
    Μέχρι στιγμής έδειξαν ενδιαφέρον σταθμοί από Βραζιλία Ταϊλάνδη Νεα Ζηλανδια
    Στην Ταϊλάνδη ένα δημόσιο ραδιο-δίκτυο ενέκρινε την χρήση του HDR . Περισσότερο από 10000 ραδιόφωνα HD θα τοποθετηθούν σε λεοφωρεια

    Το βραζιλιάνικο δίκτυο Radio Globo πρόκειται να εγκαταστήσει μια σειρά πομπών υψηλής ισχύος στο Rio de Janeiro και στο Sao Paolo

    Δοκιμές έχουν γίνει επίσης¨
    Στην Lucerne Ελβετια ο ραδιοφωνικός σταθμός radio sunshine έχει παραγγείλει και θα δοκιμάσει σχετικά σύντομα ένα πομπό HDR
    Ο ινδονησιακός σταθμός Radio Sangkakala έχει ξεκινήσει σειρά δοκιμών από τα Απριλιο 2006 στην μπάντα των MW με πολύ ‘θετικά’ αποτελέσματα σε υβριδική μορφή
    Στην Ν Ζηλανδια στις 19 Οκτ 2005 έγιναν α δοκιμαστικές εκπομπές από τον πύργο του Auckland στους 106.1 σε υβριδική μορφή . Ανεπίσημα στοιχεία μετρήσεων έδειξαν ότι με 2 x 370 watt καλύφθηκε περισσότερο από 60% του πληθυσμού


    Η εμπλοκή της RIAA

    Το θέμα εδώ έχει ενδιαφέρον , γι αυτό θα είμαι σχετικά πιο αναλυτικός Ένας σχολιαστής τεχνικού περιοδικού προβλέψε από τα μέσα 2003 για την πιθανή αργότερα εμπλοκή της RIAA στο ψηφιακό ραδιόφωνο

    O φωνογραφικός οργανισμός RIAA (το αντίστοιχο της ΑΕΠΙ/ IFPI ) σε μια φρενήρη προσπάθεια να καταδιώξει το ‘έγκλημα’ της μουσικής πειρατείας, περίπου στο τέλος του 2005 ζήτησε από την ΝΑΒ (τον ομιλο ραδιοσταθμων) να κωδικοποιήσουν το (ηχητικό) περιεχόμενο πριν την εκπομπή * , Όπως χαρακτηριστικά ανάφερε ο Bainwool πρόεδρος της RIAA στο γράμμα του στην ΝΑΒ , ‘ο καθένας θα μπορούσε να κάνει ψηφιακή εγγραφή και με τις υπάρχουσες δυνατότητες να ξεχωρίσει τα τραγούδια (‘cherry pick” ) και να τα διανείμει μέσω internet σε όλο τον κόσμο χωρίς καθόλου να τ’ ακούσει’ (Σημ: αναρωτιέμαι αν κάτι τέτοιο ευσταθεί )
    Η Ibiquity με την σειρά της δήλωσε ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει εφικτό.

    Oi απαιτήσεις της RIAA σε καταναλωτικά προϊόντα όπως έχουν θεσμοθετηθεί το 2005 είναι:

  •  Να αποτρέπονται οι χρήσεις να σώζουν ξεχωριστά κομμάτια η να φτιάχνουν λίστες (play lists ). ¨
     Οι ψηφιακοί εγγραφείς να γράφουν σε τμήματα τουλάχιστον 30 λεπτών . όπως ανάφερε αυτή η κίνηση θα εμποδίσει τον διαχωρισμό των τμημάτων σε ξεχωριστά κομμάτια.
     Για ακόμη μεγαλύτερη προστασία η μορφή της εγγραφής να είναι ‘εγγενης’ της συσκευής εγγραφής έτσι ώστε να μην μεταφέρονται σε άλλες συσκευές όπως πχ Ipod, MP3 players η computers !!
     Τα χαρακτηριστικά του τραγουδιού [ID3tag/ metadata] θα πρέπει να περιορίζονται έτσι ώστε οι χρήστες να μην μπορούν να κάνουν καταλόγους από μόνο τους αγαπημένους τους καλλιτέχνες.

  • Κατά συνεπεία οι νόμοι αυτοί θα κάνουν τις ψηφιακές εγγραφές να μετατραπούν σε κλασσικά κασετόφωνα που χρησιμοποιούσαμε πριν από μερικές δεκαετίες! πηγη www.spectrum.ieee.org/print/3673 20051103-hd-radio-draft.pdf

    Σε απάντηση της πάνω επιστολής ο εκπρόσωπος ΤΗΣ ΝΑΒ ανέφερε ότι ‘ το ψηφιακό ραδιόφωνο εχει πολύ μικρή επίδραση στην πειρατια- Αναρωτιόμαστε κατά πόσο το νέο ψηφιακό ραδιόφωνο καταπατά τα μουσικά δικαιώματα η διευκολύνει την ανέλεγκτη εγγραφή. Πιστεύομε ότι όποιος πραγματικά θέλει να έχει ποιοτικές εγγραφές θα αναζητήσει είτε την αγορά cd είτε να αναζητήσει μουσική από άλλες πηγές όπως το internet . 011106_DKR_to_RIAA.pdf
    Και οι περισσοτεροι ραδιοσταθμοι ιενια γενικως αντιθθετοι στην ιδεα τηε σημανσης στο ψηφιακο ραιδοφωνο καθως αυξανει κατά πολύ το ηδη πολυσυνθετο προβλημα της ψηφιακης εκπομπης , καθως θα επιβραδυνει κατά πολύ την εεξελιξεις στην τεχνολογια

    Σημειώστε ότι στην Αγγλία η εφαρμογή του DAB δεν έχει δείξει φαινόμενα “πειρατείας”.Πολλοί παραπονιούνται ότι η αύξηση των προγραμμάτων μέσα από τα λίγα σχετικά κανάλια έχει χαμηλώσει αρκετά την ποιότητα ηχου. Στα μέσα Ιουνίου το BBC 3 κατέβασε την δειγματοληψία από 192kb σε 160kb εμφανίζοντας ‘τεχνουργήματα’ (Artifacts).

    The Public’s Right to Make Private Copies of Sound Recordings for Personal Use Must Be Taken Into Account


    Αντιπρότεινε όμως την εφαρμογή του broadcast flag (σήμανση εκπομπής ) η οποία καθορισμένη από τον ραδιοσταθμό αποτρέπει τις ραδιοφωνικές εγγραφές δηλ για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μα αποτρέψει πχ την εγγραφή μουσικής και μετά από το τέλος του προγράμματος να επιτρέψει την εγγραφή μιας συζήτησης [Levin.pdf] http://www.clearchannel.com/Corporate/Documents/Levin.pdf

    Η σήμανση εκπομπής τεχνικώς είναι μια σειρά data ενσωματωμένα στο stream του ψηφιακού σήματος. Έχει ήδη εφαρμοστεί στην ψηφιακή τηλεόραση από το 2005.

    Διάφοροι καταναλωτικοί οργανισμοί διαμαρτυρηθήκαν έντονα, με ισχυρότερη την EFF να ζητά πίεση μέσω του Κογκρέσου την αποτροπή της εφαρμογής τέτοιων μέτρων. .
    Η RIAA στα μέσα Μάρτη 2006 ανακίνησε το θέμα με αποτέλεσμα στις 2 Μαρτίου 2006 να θεσπιστεί νόμος που απαγορεύει την κατασκευή και πώληση δεκτών χωρίς την ‘σήμανση εκπομπής’
    http://news.com.com/Congress+raises+broadcast+flag+for+audio/2100-1028_3-6045225.html
    Η ιστορία αυτή συνεχίστηκε στην γερουσία κατά την διάρκεια του καλοκαιριού

    Τα συμπεράσματα δικά σας

    Στις 30.2.2006 ο γερουσιαστής Ferguson κατεθεσε ένα μνομοσχεδιο στο οποιο η FCC εχει αρμοδιοτητα να απαιτησει την απαγορευση της αταστκευης κασι πωλησης δεκτων χωρις την σημανση εκπομπης , χωρις να αχρηστοιποιει οσους εχουν ηδηπωληθει .οπω αναφεραι στο κειμενο προτεινει ομωε να προστατεψει την «ιστορικα σηνηθη δυνατοτητα εγγραφεης»
    Καποιες ιστοσελιοδες αναφεροπν ότι ο ferguson χηρτμαιστηκε με πανω από $10000

    Στις αρχες Μαιου ενας νεος νομος κατατεηθηκς στην Γερουσια δινοντας αρμοδιοτητα στην FCC να ενεργησει μια επιτροπη η οποια θα περιλαμβανει εκπροσωπους από ολους του φορεις με στόχο μεσα σε ένα χρονο να ανβαπτυξει την σχετικη τεχνολογία.Της δινειτα χρονικη επεκταση κατά 6 μηνες σε περιπτωση που δεν καταληξουν μεασα στο χρονικο διασημα
    O νομος αυτπος κατατεθηκε από τον Γερουσιαστη tedstevens

    Διαφορές καταναλωτικές οργανώσεις διαμαρτυρήθηκαν έντονα για την θέσπιση τέτοιων νόμων , αναφέροντας ότι η θέσπιση τεη σημανσης θα δημιουργήσει αβεβαιότητα στην αγορά. Ο πρόεδρος της CEAP Gary Shapiro ανέφερε ότι οι καταναλωτές θα υποχρεωθούν να πληρώσουν μεχρι και 4 φορές ακριβοτεα την τεχνολογία από ότι προηγουμένως

    Στις 22 Ιουνίου ο γερουσιαστης John Sununu εφερε μια τροποποοιηση κατά της σημανσης εκπομπης , η οποια ομως δεν εγινε δεκτη

    Και στις 1-7-2006 το εφετείο απέρριψε τον κυβερνητικό νομό που απαγόρεψε πολλής τηλεοπτικούς δεκτές


    Να σημειωθεί ότι και στην Ευρώπη ειχε από νωρίτερα σχεδιαστεί ένα αντισοιτχο σύστημα προστασιας με το ονομα DVB_CPT (copy protection technology )
    To σσυτημα αυτό εισχωρειακομη πιο βαθια > παρακατω αναφερονται γενικες πληροφοριες για την χρηση του DVBCPT στα media
    -CA – conditional acess ¨όπως με την δορυφορικη τηλεοραση , η δυνατοητα κρυπτογραφησης καιελεγχου κατά συνθηκες
    - CP copy protection ¨προστασια από τις αντιγραφες
    - Digital watermarking ¨η εισαγωγη ορισμενων πληροφοριων μεσα στο ψηφιακο πριεχομενο

    Blogged with Flock

    2 comments:

    1. Πολύ καλή ανάλυση για το HDFM radio τόσο από πρακτική όσο και από θεωρητική άποψη.

      ReplyDelete
    2. Thanks for your marvelous posting! I seriously enjoyed
      reading it, you can be a great author.I will be sure to bookmark your
      blog and will come back later on. I want to encourage you to continue your great work, have a nice
      holiday weekend!

      Feel free to surf to my website - Gwendolyn

      ReplyDelete